In The Darkness, Heroines and Heroes
In the late Edo (1853 – 1867) and early Meiji period (1868 – 1912) the art of Japanese woodblock printmaking, similar to later press photography, served as a documentation of current political events.
Artists such as Kuniyoshi and his student Yoshitoshi Tsukioka thus created impressive cont- emporary testimonies of uprisings, battles, wars and murder by poison. Basedonart shows examples of these woodblock prints in combination with press photos from the 1970s and 1980s, which depict „police violence“ at demonstrations, concerts and arrests. The thin line between legitimate state force and brutality of the state against its citizens is mani- fested in these pictures.
"Violence breaks on itself." Lao Tse
In der späten Edo (1853 – 1867) und beginnenden Meijizeit (1868 – 1912 diente die Kunst des japanischen Holzschnittes, ähnlich wie später die Pressefotografie, als Dokumentation der aktuellen politischen Ereignisse.
Künstler wie Kuniyoshi und sein Schüler Yoshitoshi Tsukioka schufen so beeindruckende Zeitzeugnisse von Aufständen, Schlachten, Kriegen und Giftmorden. Basedonart zeigt Beispiele dieser Holzschnitte in Kombination mit Pressefotos aus den 70er -und 80er -Jahren, die „Polizeigewalt“ bei Demonstrationen, Konzerten und Festnahmen abbilden. Der schmale Grat zwischen legitimierter staatlicher Gewalt und Brutalität des Staates gegen seine Bürger manifestiert sich in diesen Bildern.