Exhibition view | Jutta Haeckel | chadō | 2024 | boa-basedonart
Exhibition view | Jutta Haeckel | chadō | 2024

Jutta Haeckel
chadō

16.03.2024
-
11.05.2024

“Biophilia is the passionate love of life and all living things; it is the desire to encourage growth, whether it is a person, a plant, an idea or a social group.”
Erich Fromm

Biophilia, is the title of a series of works that Jutta Haeckel has created for the exhibition at boa-basedonart. Involuntarily, the Düsseldorf artist has not only named her works with this title, but also described her own artistic approach.

Jutta Haeckel’s complex, visually challenging paintings also seem to grow, to be alive, they prosper in the eye of the observer as well as during the process of their creation. Like all living things, they are subject to constant change and so the reception of her works becomes a transformative process that offers the viewer a unique cognitive experience.

Jutta Haeckel | Biophile 2 | Acrylic on jute | 40 x 30 cm | 2024 | Photo Achim Kukulies | boa-basedonart
Jutta Haeckel | Biophilie 2 | Acrylic on jute | 40 x 30 cm | 2024 | Photo Achim Kukulies

This experience is enhanced by the three-dimensional character of the paintings. Rugged, impasto or smooth areas of color interact with rudimentary representational structures that are reminiscent of architecture, maps, microorganisms or the surface of the moon; these structures are alternated with parts of the painting that allow sudden glimpses of the wall and stretcher.

The artist speaks here of various autonomous systems that merge during the work process. This impression of interweaving is reinforced by the fact that Haeckel actually works on her canvas from all sides. The autonomous systems of which Haeckel speaks create their own new formations and phenomena in their interaction. The resulting impression leaves a feeling of the indescribable, for which Marcel Duchamp created the term “inframince”.  In reference to Jutta Haeckel’s works, “inframince” refers to a type of perception that goes beyond visual understanding. What we see is supplemented with knowledge and imagination. In this way, we add a dimension to what we see that is invisible, yet present and inextricably entangled with the work of art.

For the exhibition “chadō” (Japanese: the way of tea), Jutta Haeckel is presenting her latest group of works with selected antique ceramics from the boa-basedonart collection.

Jutta Haeckel is born in Hanover in 1972. She lives and works in Düsseldorf.
She studied painting at Goldsmith College, London and at the Hochschule der Künste, Bremen.

Opening 16.03.2024 | 5-8pm
open 17.03. – 11.05.2024 | Thu – Fri  2 – 6 pm | Sat 12 – 4 pm and by appointment.

Interested in updates on our exhibitions & events. Sign up for the boa newsletter

Jutta Haeckel | Modul 1-12 | Acrylic on jute | each 25 x 30 cm | Edition of 12 unique works. | 2024 | boa-basedonart
Jutta Haeckel | Modul 1-12 | Acrylic on jute | Each 25 x 30 cm | Edition of 12 unique works. | 2024
Anonym | Vase | Shiwan | China | Qing Dynasty | boa-basedonart
Anonym | Vase | Shiwan | China | Qing Dynasty
Jutta Haeckel | Matrice 1 | Acrylic on jute | 180 x 130 cm | 2024 | Photo Achim Kukulies | boa-basedonart
Jutta Haeckel | Matrice 1 | Acrylic on jute | 180 x 130 cm | 2024 | Photo Achim Kukulies
Jutta Haeckel | Swarm | Acrylic on jute | 150 x 120 cm | 2024 | Photo Achim Kukulies | boa-basedonart
Jutta Haeckel | Swarm | Acrylic on jute | 150 x 120 cm | 2024 | Photo Achim Kukulies

„Die Biophilie ist die leidenschaftliche Liebe zum Leben und allem Lebendigen; sie ist der Wunsch, das Wachstum zu fördern, ob es sich nun um einen Menschen, eine Pflanze, eine Idee oder eine soziale Gruppe handelt.“
Erich Fromm

Biophilie ist der Titel einer Werkgruppe die Jutta Haeckel für die Ausstellung bei boa-basedonart erschaffen hat. Unbeabsichtigt hat die Düsseldorfer Künstlerin mit diesem Titel nicht nur ihren Werken Namen gegeben, sondern auch ihre eigene künstlerische Herangehensweise beschrieben.

Die vielschichtigen, visuell herausfordernden Gemälde Jutta Haeckels  scheinen auch zu wachsen, lebendig zu sein, sie prosperieren im Auge des Betrachters ebenso wie während ihres Entstehungsprozesses. Wie alles Lebendige sind sie einer steten Veränderung unterworfen, und so wird die Rezeption ihrer Arbeiten zu einem transformativen Vorgang, die dem Betrachter ein einzigartiges kognitives Erlebnis gewährt. Dieses Erleben wird verstärkt durch den dreidimensionalen Charakter der Bilder. Zerklüftete, pastöse oder glatte Farbflächen interagieren mit rudimentär gegenständlichen Strukturen, die an Architekturen, Landkarten, Mikroorganismen oder die Mondoberfläche erinnern, diese Strukturen werden abgelöst von Bildpartien, die plötzliche Durchblicke auf Wand und Keilrahmen erlauben. Die Künstlerin spricht hierbei von verschiedenen autonomen Systemen, die während des Schaffensprozesses zusammenwachsen.

Dieser Eindruck der Verflechtung wird verstärkt durch den Umstand, das Haeckel tatsächlich ihren Bildträger von allen Seiten bearbeit. Die autonomen Systeme, von denen Haeckel spricht, erschaffen in ihrer Interaktion eigene neue Gebilde und Phänomene. Die dadurch erwachsende Anmutung hinterlässt ein Gefühl des Unbeschreiblichen, für das Marcel Duchamp den Begriff „inframince“ erschuf.  “Inframince” benennt in Bezug auf Jutta Haeckel Bilder eine Art der Wahrnehmung, die über das visuelle Verstehen hinausgeht. Das, was wir sehen, wird ergänzt mit Wissen und Imagination. Damit stellen wir dem Gesehenen eine Dimension zur Seite, die unsichtbar, aber dennoch präsent ist und untrennbar mit dem Kunstwerk verflochten.

 

 

Für die Ausstellung „chadō“ (japanisch: der Weg des Tees) wird Jutta Haeckel ihre jüngste Werkgruppe mit ausgewählten antiken Keramiken aus der Sammlung von boa-basedonart präsentieren.

Jutta Haeckel ist 1972 in Hannover geboren. Sie lebt und arbeitet in Düsseldorf.
Sie studierte Malerei am Goldsmith College, London und an der Hochschule der Künste, Bremen.

Eröffnung: 16.03.2024 17 – 20
offen 17.03. – 11.05.2024 | Do – Fr 14 -18 | Sa 12 -16 und nach Vereinbarung.