Hiroh Kikai - Joel Stevenett | Menschen | Photo Johannes Pöttgens | boa-basedonart
Hiroh Kikai - Joel Stevenett | Menschen | Photo Johannes Pöttgens

On the occasion of this year‘s „düsseldorf photo+“ festival we present the works of two artists with a corresponding fascination for the human image. Japanese-born Hiroh Kikai (1945-2020) and Canadian-born, Berlin-based Joel Stevenett (b. 1980) each have their own unique photographic style, but they address similar questions.

What connects Hiroh Kikai and Joel Stevenett across time and distance is their artistic approach. Both are influenced by the photography of August Sander and, like him, they are driven by the humanistic idea of depicting a cross-section of society in all its complexity. 

For his Persona series, Hiroh Kikai photographed striking personalities in front of Sensoji Temple in Tokyo‘s Asakusa district for over 40 years. Until 50 years ago, Asakusa was a thriving pilgrimage center and popular pleasure quarter; still today, the district provides the supportive backdrop for a flourishing of individuality. Hiroh Kikai‘s photographs provide an impressive testament to this.

©Hiroh Kikai | A seller of footwear who suffered from a bad leg when he was a child | 1985 | boa-basedonart
©Hiroh Kikai | A seller of footwear who suffered from a bad leg when he was a child | 1985

Joel Stevenett‘s Kottbusser Tor series likewise is an ongoing project, for which he returns to Berlin-Kreuzberg time and again to photograph people from all walks of life. His temporary photo studio at the affectionally named “Kotti”, a socially deprived area in the middle of Kreuzberg’s vibrant and ethnically diverse center, is set to remain in place for many years to come.

The two artists differ in their technical approaches. Hiroh Kikai used black-and-white, photographing with a hand-held Hasselblad. Joel Stevenett uses color photography and a plate camera.

The photographs of the artists on show offer a compelling portrayal of what it means to be human — a question as varied as the faces and stories of the people gazing toward us in the photographs.

Hiroh Kikai | Persona | Photo Johannes Pöttgens | boa-basedonart
Hiroh Kikai | Persona | Photo Johannes Pöttgens

Boa-basedonart is pleased to present a range of vintage prints from Hiroh Kikai‘s series „Persona“ and „Asakusa Portraits“ from 1974 -2011 in combination with photographs by Joel Stevenett from the group of works „Kottbusser Tor“ taken in the last two years.

Merit Zimmermann for boa-basedonart

open 16.05.– 09.07.2022 | Wed – Fri  2– 6 pm | Sat 12–4 pm and by appointment

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© Hiroh Kikai | A smiling old lady | 1985 | boa-basedonart
© Hiroh Kikai | A smiling old lady | 1985
© Hiroh Kikai | A man dressed in leather | 1985 | boa-basedonart
© Hiroh Kikai | A man dressed in leather | 1985
©Joel Stevenett | Lydia | boa-basedonart
©Joel Stevenett | Lydia | Kottbusser Tor | 2021

Anlässlich des diesjährigen „düsseldorf photo+“ Festivals präsentieren wir die Arbeiten zweier Künstler mit einer korrespondierenden Faszination für das Bild des Menschen. Der in Japan geborene Hiroh Kikai (1945–2020) und der aus Kanada stammende und in Berlin lebende Joel Stevenett (*1980) haben jeder für sich einen einzigartigen fotografischen Stil und doch beschäftigen sie ähnliche Fragen.

Was Hiroh Kikai und Joel Stevenett über Zeit und Distanz verbindet, ist ihr künstlerischer Ansatz. Beide sind von der Fotografie August Sanders beeinflusst und sind, wie er, von der humanistischen Idee angetrieben, einen Querschnitt der Gesellschaft in ihrer ganzen Komplexität abzubilden. 

Für seine Serie „Persona“ fotografierte Hiroh Kikai über 40 Jahre lang markante Persönlichkeiten vor dem Sensoji-Tempel in Tokyos Stadtteil Asakusa. Bis vor 50 Jahren war Asakusa ein florierendes Pilgerzentrum und beliebtes Vergnügungsviertel; noch heute bietet der Ort Raum zur individuellen Entfaltung. Hiroh Kikais Fotografien liefern einen beeindruckenden Beleg dafür.

Joel Stevenett | Kottbusser Tor | Photo Johannes Pöttgens | boa-basedonart
Joel Stevenett | Kottbusser Tor | 2021 | Photo Johannes Pöttgens
Joel Stevenett | Nihat | Kottbusser Tor | 2021 | boa-basedonart
© Joel Stevenett | Nihat | Kottbusser Tor | 2021

Auch Joel Stevenetts Serie „Kottbusser Tor“ ist ein fortlaufendes Projekt, für das er immer wieder nach Berlin-Kreuzberg zurückkehrt, um vor Ort Menschen aus allen Lebensbereichen zu porträtieren. Sein temporäres Fotostudio am liebevoll “Kotti” genannten sozialen Brennpunkt mitten im pulsierenden, ethnisch diversen Zentrum des Kreuzberger Kiez soll noch viele weitere Jahre fortbestehen.

In ihrer technischen Arbeitsweise unterscheiden sich die beiden Künstler. Hiroh Kikai verwendete schwarz-weiß und fotografierte mit seiner Hasselblad, frei aus der Hand. Joel Stevenett nutzt die Farbfotografie und eine Plattenkamera.

Die Fotografien der beiden Künstler bieten eine fesselnde Darstellung dessen, was es bedeutet, ein Mensch zu sein – eine Frage, die so vielfältig ist, wie die Gesichter und Geschichten der Menschen, die uns auf den Fotografien entgegenblicken.

Boa-basedonart freut sich, eine Reihe von Vintage – Prints aus Hiroh Kikais Serie „Persona“ und „Asakusa Portraits“ aus den Jahren 1974 -2011 in Kombination mit den in den letzten beiden Jahren entstandenen Fotografien von Joel Stevenett aus der Werkgruppe „Kottbusser Tor“ zeigen zu können.

Merit Zimmermann für boa-basedonart

offen 16.05.– 09.07.2022 | Mi – Fr 14–18 | Sa 12–16 und nach Vereinbarung